Ga naar inhoud

De vraag
Een van mijn oudste en beste vriendinnen vraagt altijd veel ruimte voor haar problemen. Maar nu mijn moeder ernstig ziek is, informeert ze nauwelijks hoe het gaat en reageert ze niet op mijn updates in de vriendinnen­groepschat. Ik heb aangegeven dat ik dat pijnlijk vind, maar het verandert niet. Hoe kan ik het bespreekbaar maken? Of betekent het dat de vriendschap minder goed is dan ik dacht?

Het advies
Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie: ‘Er zijn vrienden voor ‘goede tijden’, die in slechte tijden ­teleurstellen. Maar voordat je die conclusie trekt, is het de moeite waard te verkennen of je elkaar toch kunt vinden op een diepere laag.
Heb je in een ‘ik-boodschap’ kunnen uitleggen wát je ­precies pijnlijk vindt? Dat vraagt eerst zelfonderzoek naar wat jou raakt. Wat is je diepste verlangen? Waarom zou het zo fijn zijn als ze dat vervult? Wat deed het met je toen dat niet gebeurde? Als je daarover nadenkt, kom je vaak uit op wezenlijke thema’s: pijnpunten.
‘Het is spannend jezelf bloot te geven, maar het klinkt alsof je niet veel te verliezen hebt in deze vriendschap’
Bijvoorbeeld angst dat ze niet om jou geeft, of dat jouw leven minder interessant is. Kun je dat verwoorden, dan maak je jezelf kwetsbaar en voelt de ander zich niet aangevallen. Bespreek dit niet als je emotioneel bent. Door je zelfonderzoek heb je die emoties al enigszins doorvoeld. Daarna kun je ze verwoorden vanuit je hart, met de kracht van je authenticiteit.
Het effect op anderen is dan vaak dat ze geraakt worden, waardoor ook zij zichzelf laten zien. Het is spannend jezelf bloot te geven, maar het klinkt alsof je niet veel te verliezen hebt in deze vriendschap. Op deze manier verlies je in elk geval niet jezelf.’
Roos Vonk is auteur van Mijn ego heeft altijd gelijk, waarin het belang van zelfonderzoek voor een goede ik-boodschap uitvoeriger wordt besproken.
Maggie Wood, familie- en systeemtherapeut: ‘Soms ontstaan er onuitgesproken vanzelfsprekendheden en verwachtingen in een vriendschap. Zo denk jij: ik geef mijn beste vriendin alle ruimte, dus verwacht ik diezelfde ruimte ook van haar. Maar zo werkt het niet.
‘Dat jouw vriendin je nu niet kan geven wat jij nodig hebt, wil dus niet zeggen dat de vriendschap slecht is’
Relaties zijn nooit evenredig en vriendschappen verschillen: bij de een kunnen we dit halen, bij de ander dat. Dat jouw vriendin je nu niet kan geven wat jij nodig hebt, wil dus niet zeggen dat de vriendschap slecht is. Mensen laten zich zien zoals ze zijn. Je kunt hen niet veranderen, enkel hoe je je tot hen verhoudt.
Jouw vriendin kan je op dit moment niet ondersteunen zoals je dat van haar wenst. Daartoe heb je je te verhouden. Maar misschien spreek je in een taal die deze vriendin niet goed kan horen? Het lijkt erop dat zij wél heel goed weet hoe ze uit de vriendinnengroep kan halen wat ze nodig heeft. Je zou van haar kunnen leren door haar te vragen hoe zij dat doet. Misschien is dat taal waar haar oren wel van opengaan.’
Ook interessant: Vrienden voor het leven: zo smeed je sterke banden
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."