Ga naar inhoud

De vraag
Mijn leven loopt op rolletjes: leuke man, uitdagend werk, mooi salaris, lieve kinderen die het goed doen, iedereen gezond, we wonen ruim en dicht bij de natuur, hebben een fijn sociaal netwerk. Kortom: alles wat ik me maar kan wensen. Maar toch ben ik niet écht gelukkig. Ik voel me vaak somber en vlak, en denk dan: is dit het nou? Wat kan ik hieraan doen?

Het advies
Psycholoog Paul Hooplot: ‘Het klinkt alsof je een stabiel leven hebt opgebouwd. Dat is waardevol. Tegelijkertijd kan juist die rust een gevoel van leegte oproepen. Waar eerder spanning of adrenaline je misschien op de been hielden in de ‘overleefstand’, is dat nu weg. Daardoor kan je leven ineens vlak of saai aan­voelen, alsof er iets ontbreekt.
Lees ook: Deskundigen leggen uit waarom druk zijn je gelukkiger maakt dan rust
Je mist waarschijnlijk prikkels of uitdagingen. Nu er meer rust is, ontstaat ruimte die je (nog) niet hebt ingevuld. Dat kan verwarrend zijn. Vraag jezelf eens af: herken ik dit gevoel van vroeger? Wat deed ik er toen mee? Het kan ­helpen om dit met een ­therapeut te onderzoeken. Kijk daarnaast bewust naar ­nieuwe uitdagingen of inspiratiebronnen: een creatieve hobby, sport, vrijwilligerswerk of iets nieuws leren. Het hoeft niet groot te zijn, het gaat erom dat je je leven emo­tioneel en mentaal voedt.
Zie dit gevoel niet als falen, maar als een teken van groei. Je hebt die overleefstand niet meer nodig. Nu mag je ­ontdekken wat leven in de ‘leefstand’ voor jou betekent. Daarin ligt ruimte om te bloeien.’
‘Het lege gevoel kan ontstaan als je te weinig aandacht geeft aan wie je werkelijk bent en wat je nodig hebt’
Psycholoog en coach/counselor Janine Janssens: ‘Veel mensen in jouw levensfase herkennen dit. Het ‘is dit alles?’-gevoel hoort vaak bij de midlife: een periode waarin je onbewust de balans opmaakt. Het is geen teken dat er iets mis is, maar dat je verlangen naar echtheid en zingeving sterker wordt.
Het vlakke, lege gevoel kan ontstaan als je te weinig aandacht geeft aan wie je werkelijk bent en wat je nodig hebt. Je functioneert, maar leeft niet volledig in verbinding met jezelf.
Begin klein: neem tijd om te voelen, te schrijven, te praten met vriend(inn)en. Wees nieuwsgierig naar jezelf, zonder oordeel. Probeer iets van wat je mist in je leven te brengen. Iets dat raakt aan je behoeften aan vrijheid, creativiteit, verbinding of speelsheid.
Lukt het niet om contact te maken met die behoeften, zoek dan steun bij een coach of psycholoog. Zie dit als een kans om dichter bij jezelf te komen.’
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."