Ga naar inhoud

De vraag
Als ik voor mij belangrijke onderwerpen over de relatie wil bespreken, reageert mijn partner kortaf en geïrriteerd. We hebben steeds vaker ruzie en meningsverschillen waardoor er verwijdering ontstaat. Ik heb voorgesteld om in relatietherapie te gaan, maar dat wil hij niet.
Daarom heb ik besloten om zelf een stap te zetten en te onderzoeken wat ik hier nog in kan doen, zeker nu ik verliefd ben geworden op een ander met wie ik wel goed kan praten en die naar mij luistert. Mijn partner en ik zijn al 18 jaar samen en hebben veel meegemaakt, dus ik wil niet te snel de relatie beëindigen. Hoe weet ik of de relatie nog de moeite waard is?

Het advies
Relatietherapeut Christa Saan: ‘Het is goed voor jou om in aansluiting te komen met je levensenergie. Dat je voelt wat jouw verlangens zijn en je gemis in de relatie. Soms is er een derde voor nodig om dat extra duidelijk ervaarbaar te maken.
Stap niet in de valkuil om hier vol in te gaan en je aan over te geven, maar zie het als een teken om je huidige relatie te onderzoeken en wat je hierin te doen hebt voor jezelf, met elkaar en te kijken wat belangrijkste dingen zijn in een goede relatie.
Van verliefdheid naar verwijdering
Bij het begin van een relatie leef je vanuit magie: de verliefdheidsfase. Je geniet van elkaars aanwezigheid. Je ziet de ander als een ideale aanvulling, waardoor je jezelf compleet en onkwetsbaar voelt. Je projecteert je wensen op de ander en verwacht stiekem dat die al jouw wensen zal vervullen. Het voelt bijzonder en uniek wat jullie met elkaar delen.
Als blijkt dat de ander niet je wensen vervult zoals je in het begin verwachtte, ontstaat een gevoel van verwijdering en gemis. Teleurstelling over wat je niet gaat krijgen. Want de ander geeft je niet wat je wilt en nodig hebt. Meestal lukt het niet goed om te communiceren over wat we precies nodig hebben, waardoor irritaties en misverstanden gaan ontstaan, we van elkaar verwijderen en de intimiteit gaan missen.
Jij en je partner zijn continue een beetje ontevreden en gevoelens veranderen. Mannen hebben de neiging zich te gaan terugtrekken en afsluiten, terwijl vrouwen verwijtend worden en pogingen gaan doen om in contact te komen.
Hoe blijf je in contact met elkaar?
Het moment in jullie relatie dat je wordt teruggeworpen op jezelf en je eigen existentiële eenzaamheid is onvermijdelijk. De realiteit kan pijnlijk en confronterend zijn. Jij en je partner hebben het gevoel dat je steeds fout zit, luisteren niet goed naar elkaar en hebben de hele tijd ruzie.
Hoe blijf je dan in contact met elkaar en hoe kun je elkaar op een nieuwe manier weer herontdekken? Hoe ga je in jouw relatie weer leuke dingen waarderen en vind je plezier in jouw relatie? Zodat de relatie weer waarde en energie krijgt?
Bert Hellinger (1925-2019) is de grondlegger van het systemisch werken en familieopstellingen. Systemisch werk is een krachtige methode om inzicht te krijgen in dat wat niet gezien wordt maar wel gevoeld binnen een systeem.
• We maken allemaal onderdeel uit van een systeem; denk aan familie, een team van collega’s, vrienden en vriendinnen, gezin, partnerrelatie.
• In een systeem zijn er vaste patronen tussen mensen.
• Een opstelling maakt die patronen zichtbaar en laat zien waar de stagnaties zitten en het niet meer stroomt of beweegt.
• Zo krijg je inzicht in bestaande verhoudingen, de consequenties van die verhoudingen en het geeft inzicht hoe (soms heel vertrouwde, oude) patronen doorwerken in je huidige gedrag en gevoel.
• Zodra je daar meer zicht op en bewustzijn in krijgt, ben je in staat zelfstandige keuzes te maken in plaats van verstrikt te zitten en niet te weten waar dat mee te maken heeft. Je bent dan beter in staat om te beoordelen of een relatie gezond voor je is.
Vragen die je jezelf kunt stellen om meer zicht te krijgen in herhalende thema’s:
• Welk gedrag van de ander triggert mij het meest?
• Welke gevoelens en gedachten roept dat bij mij op?
• Hoe reageer ik daarop? Wat doe ik dan wel en wat doe ik juist niet?
• Welke effect heeft dat op de ander?
• Waar herken ik dit van? Heb ik dit eerder zo meegemaakt en ervaren met iemand?
• Hoe oud was ik toen? Herinner ik me nog iets van langer geleden?
• Zie ik een herhaling vanuit het gezin waarin ik ben opgegroeid? Hoe was het contact met mijn vader, moeder, broer, zus, vrienden of een andere belangrijke persoon uit het verleden?
• En wat weet ik van mijn vader en moeder? Hoe zijn zij grootgebracht en welke keuzes hebben zij gemaakt in hun leven? Welke thema’s speelden er?
Lees ook: Je lijkt meer op je moeder dan je denkt: zo beïnvloedt het je liefdesrelaties
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."