Hoe ga ik om met de verwachtingen van mijn ouders?

De vraag
Volgende week ga ik op bezoek bij mijn ouders. Ik zie er nu al tegenop! Ze stellen vragen over mijn werk terwijl ze niet eens begrijpen waar ik mee bezig ben. De opleiding die ik destijds heb gekozen vonden ze prima, maar dat ik daarna een andere richting ben ingeslagen… dat vinden ze nog steeds lastig. Ik heb het gevoel dat het niet uitmaakt wat ik doe; het is net alsof ik altijd commentaar krijg op de keuzes die ik maak. Of het nou gaat over vakantieplannen of de kleding die ik draag. Ik doe het in hun ogen nooit goed. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze mijn keuzes respecteren?

Het advies
Carrièrecoach Charlotte Puyman: ‘Het blijft bijzonder dat we allemaal op een zeker moment in ons volwassen leven rondlopen met een vervelend gevoel over de opmerkingen en meningen van onze ouders. Doe ik het wel goed genoeg? Waarom laten ze me niet gewoon mijn eigen ding doen? Moeten ze echt overal een mening over hebben? Dit soort gedachten kunnen bijdragen aan een verstoorde relatie tussen jou en je ouders, terwijl een oplossing soms dichterbij ligt dan je denkt.
In de kern gaat het hier over verwachtingen. Of beter gezegd; over verwachtingen waarvan jij het gevoel hebt dat ze aan jou worden opgelegd. We hebben een plaatje in ons hoofd waar we aan ‘moeten’ voldoen. Waar dat beeld vandaan komt en of het wel klopt, daar staan we meestal niet bij stil. Hoog tijd om daar eens naar te kijken.
Welke ingesleten patronen volg jij?
Het gekke is dat we aannames over hoe de ander vindt dat we ‘horen te leven’ als vanzelfsprekend aannemen. Onbewust volgen we ingesleten patronen waar we zo aan gewend zijn geraakt dat we vergeten te checken of ze nog wel kloppen.
Als je keuzes maakt die passen bij wie jij nu bent en hoe je nu in het leven staat, kan het zijn dat die afwijken van hoe je bent opgevoed. En dat ze anders zijn dan de dromen die je als kind had. Jij bent nu eenmaal veranderd. Die nieuwe richting die je bent ingeslagen sluit niet meer aan bij het plaatje van vroeger.
Om met zelfvertrouwen je eigen leven te leiden is het essentieel om te weten waar jij voor staat. Verwachtingen uit het verleden waar je onbewust aan wilt voldoen, of waaraan je jezelf wil ontworstelen, ondermijnen dat geloof in jezelf. De onzekerheid die daardoor kan ontstaan, zorgt ervoor dat je in een oud patroon schiet en geeft je het gevoel dat je jezelf moet verdedigen.
Lees ook: De loyaliteitsvalkuil: als je nooit geleerd hebt ‘nee’ te zeggen tegen je ouders
Zijn het echt de verwachtingen van je ouders?
Voordat je met tegenzin naar je ouders gaat, is het belangrijk om even pas op de plaats te maken. Onbewust ga je er namelijk vanuit dat zij nog steeds in het oude plaatje geloven. Misschien doen ze dat ook wel, maar heb je het hen gevraagd? Jouw ouders zijn, net als jij, niet meer dezelfde personen als voorheen.
Net zoals het voor de ander lastig is om te weten wat jij in je leven belangrijk vindt, weet jij ook niet hoe het bij je gesprekspartner zit. Daar kom je alleen achter door met elkaar in gesprek te gaan.
Van verwachtingen naar zelfvertrouwen
Helder uitleggen wat voor jou belangrijk is, is een basisvoorwaarde om zelfverzekerd een gesprek aan te gaan. Door te onderzoeken op welk punt je probeert te voldoen aan de verwachtingen van je ouders, en door te weten wat werkelijk bij jou hoort, leer je om bewust te kiezen wat echt bij jou past.
Soms is enkel het inzicht dat iets niet bij jou hoort voldoende om in te zien dat het om een oud patroon gaat wat allang bij het grofvuil kan worden gezet. Als je dat weet, kan je gaan uitleggen wat voor jou belangrijk is. En dat kan ruimte scheppen. Deze vier vragen vormen een leidraad om je gedachten te ordenen.
- Waar probeer je aan te voldoen? Schrijf op aan welke maatstaven je wilt voldoen en welke doelen je wilt bereiken. Deze vraag heeft vaak wat tijd nodig. Als je eenmaal begonnen bent met het noteren van je antwoorden zal je merken dat ze op onverwachte momenten naar boven komen. Zorg ervoor dat je ook die inzichten opschrijft.
- Check of het jouw eigen verwachting is. Kijk eens rustig naar dit lijstje en vraag je bij ieder punt af of dit jouw eigen behoefte is of dat je onbewust wilt voldoen aan het beeld van een ander. Die ander kan een van je ouders zijn, maar bijvoorbeeld ook je manager, partner of vriend(in).
- Let it go. Hoort het bij een ander? Laat het dan los. Realiseer je dat jij de persoon bent die de richting van je leven bepaalt. Alleen jij weet en voelt wat belangrijk voor je is.
- Wat wil je bereiken? Bedenk wat je doelen in je leven zijn, en wat je graag wil bereiken. Formuleer voor ieder punt wat jij de wereld komt brengen, en waar je op jouw eigen manier aan wilt bijdragen.
Duik in een goed gesprek
Natuurlijk, een beetje lef is er wel voor nodig om zo naar jezelf te kijken. Meestal werkt een goed gesprek beter om je verwachtingen helder te krijgen. De vier stappen hierboven zijn een prima leidraad om samen de diepte in te gaan. Spreek af met iemand die je vertrouwt; of dat nu een goede vriend, een fijne tante of een professionele coach is.
Waar het om gaat is dat iemand doorvraagt en het gespreksonderwerp vasthoudt: Wat wil jij bereiken en waarom is dat belangrijk voor jou? Zorg dat je aantekeningen maakt zodat de belangrijkste en mooiste inzichten je ook na dit gesprek zullen bijblijven.
Leg uit welke keuzes jij maakt
Heb je helder wat jouw eigen verwachtingen zijn? Geef er dan woorden aan zodat je duidelijk kan uitleggen waarom je jouw eigen richting kiest. Het kan best spannend zijn om voor je eigen keuzes te gaan staan en mensen te vertellen hoe je je leven wilt leiden. Het helpt om die woorden en zinnen eerst een tijdje in jezelf te laten groeien en hardop uit te spreken. Zo raak je er vertrouwd mee.
Creëer een rustig moment om je inzichten met je ouders te bespreken. Spreek vanuit jezelf: wat is voor jou belangrijk, wat drijft je en wat je wil bereiken? Er is een kans dat ze alsnog met vragen komen of het oude patroon naar boven weten te halen. Vind dan de rust en het vertrouwen in jezelf waar jij in gelooft.
Ook al kent iemand jou al je hele leven; begrijpen begint pas als je uitlegt wat jij belangrijk vindt.’
Lees ook: Hoe je familie je vormt, zelfs als je allang uit huis bent