Ga naar inhoud

De vraag
Als ik vertel wat ik vervelend vind aan wat mijn vriend doet of zegt, besteedt hij vooral veel aandacht aan verdedigen en ontkennen. Ik communiceer vanuit de ik-boodschap, maar loop tegen een muur op. Een paar keer heb ik gezegd zo niet verder met hem te kunnen. Dan lijkt er iets van een opening te komen en kunnen we afspraken gaan maken. Maar later beschuldigt hij mij er dan van dat ik dreig met uitmaken. Wat kan ik doen?

Het advies
Relatietherapeut en psycholoog Pieternel Dijkstra: ‘De communicatie klinkt frustrerend. In zo’n situatie hebben veel mensen de neiging om boos te worden, uit machteloosheid of de hoop dat de ander hen dan wél hoort. Trap niet in die valkuil. Boos worden zorgt ervoor dat de ander zich nog meer voor je afsluit.
Doet er zich zo’n voorval voor, benoem dan vanuit het ‘ik’-perspectief het concrete gedrag dat je stoort. Zeg welk kwetsbaar gevoel dat bij je oproept, zoals verdriet of eenzaamheid. Over gevoel valt immers niet te discussiëren. Het tonen van kwetsbare emoties kan bij de ander bovendien een empathische snaar raken, waardoor deze wat meer open gaat staan voor feedback.
Lees ook: De kunst van positief communiceren
Gaat je vriend toch pruttelen of ontkennen? Dan kan je vervolgens dáár iets over zeggen en je kwetsbare emoties benoemen (‘Ik vind het heel jammer/pijnlijk dat ik je niet kan aanspreken op je gedrag’). Dit betekent dus dat je, in dit soort voorvallen, voor jezelf moet nagaan wat er emotioneel met je gebeurt om dat vervolgens te benoemen.
Verbetert de situatie niet? Dan is het raadzaam om samen te praten over de plaats van feedback in jullie relatie. Willen jullie elkaar op dingen aan kunnen spreken? Zo ja, op welke manier?’
Creatief coach Ans Breetveld: ‘Je loopt tegen een muur op bij je vriend. Tegelijkertijd is hij bang dat je hem verlaat. Geef jezelf niet de schuld. Misschien had hij een moeder, een zus of onderwijzer die steeds kritiek op hem had en raakt hij snel getriggerd als hij kritiek krijgt. Heb je hem gevraagd wat hij nodig heeft om zich voor jou te kunnen openen?
Jij doet je best voor je vriend, wringt je in bochten om ik-boodschappen te formuleren en je houdt rekening met hem. Doet hij ook zijn best voor jou?
Een praktische manier om duidelijkheid over je relatie te krijgen is schrijven. Door te schrijven luister je naar je innerlijke wijsheid en ontdek je wat jij echt wilt, zodat je weloverwogen besluiten kunt nemen.
Stel jezelf vragen: wat doet zijn reactie met mij? Wie ben ik met mijn partner? Wie ben ik zonder mijn partner? Hoeveel liefde gun ik mezelf? Hoe ziet mijn leven eruit over één of over tien jaar? Waar zitten mijn angsten? Hoe kan ik ze overwinnen?
Laat je gedachten vrij stromen. Associeer. Is er meer dat geschreven moet worden? Schrijf door zolang er antwoorden komen. Hopelijk helpt het om een weg te vinden die jou past.’
Lees ook: 3 tips om beter te communiceren met je partner
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."