Ga naar inhoud

De vraag
Ik merk dat ik me lusteloos en futloos voel in het dagelijks leven, zowel mentaal als fysiek. Ik kom steeds vaker moe en uitgeput thuis van mijn werk en ik heb dan door gebrek aan energie geen zin meer in koken, laat staan in de sportschool. Maar ik weet dat ik me zoveel beter voel als ik wél gezond kook en in beweging ben. Waar kan die lusteloosheid vandaan komen? En hoe doorbreek ik die vicieuze cirkel, zodat ik me weer kan richten op een gezonde leefstijl maar me ook mentaal weer lekkerder in mijn vel ga voelen?

Het advies
Leefstijl- en vitaliteitscoach Majella Korthouwer: ‘Door deze vraag te stellen, heb je al de eerste belangrijke stap gezet. Bewustwording en luisteren naar je lichaam is stap één om te ontdekken waardoor je je zo lusteloos voelt en moe bent. Je situatie is heel herkenbaar; persoonlijk heb ik er ook ervaring mee. Ik kwam lange tijd ook compleet uitgebrand uit mijn werk, totdat ik zelfs in een burn-out belandde. Moeheid en vermoeidheid is een soort lampje dat ‘stop’ zegt, net als het benzinelampje in je auto.
Wat kost je zoveel energie?
Na mijn burn-out ging bij mij de knop om. Ik kwam erachter dat mijn lusteloze gevoel en energielek vooral werden veroorzaakt doordat ik nog te veel ‘aan de hand van mijn ouders liep’. Daardoor deed ik dingen die niet bij mij pasten, en dat kostte me enorm veel energie. Ik moest mezelf los gaan zien van wat ik had meekregen vanuit mijn jeugd.
Dat begon met meer luisteren naar mezelf. Ik vroeg me bewust af: wat wil ik en wat geeft mij energie? Daardoor ging ik heel bewuste keuzes maken, en dat leidde er weer toe dat ik me energieker en gelukkiger ging voelen, waardoor bijvoorbeeld gezond eten ook een stuk makkelijker ging.
Wat zijn de oorzaken van lusteloosheid?
Lusteloosheid kan verschillende lichamelijke oorzaken hebben, maar ook mentale en emotionele oorzaken. In mijn praktijk zie ik veel oorzaken voorbijkomen.
Bij fysieke oorzaken kun je denken aan te weinig slaap, een ongezonde levensstijl, te weinig beweging of zelfs een onderliggend gezondheidsprobleem (zoals een traag werkende schildklier). Mentale en emotionele uitdagingen, zoals onrust thuis, moeite op je werk of een scheve balans tussen werk en privé, kunnen je ook op termijn lusteloos maken.
Wat zijn de symptomen van lusteloosheid?
Lusteloosheid kan zich uiten in verschillende symptomen, op allerlei vlakken in het dagelijkse leven. In mijn praktijk komen mensen met heel uiteenlopende klachten; ik zie voornamelijk mensen die volledig zijn opgebrand en tot weinig of niets meer in staat zijn. Ze hebben last van vermoeidheid, een laag energieniveau en een futloos gevoel. Soms zijn dat mensen die kampen met een burn-out, overspannen zijn of veel stress ervaren.
Sommigen hebben zelfs psychische problemen, zoals depressieve klachten en het gevoel dat ze nergens zin in hebben. Of ze hebben last van concentratieproblemen, gebrek aan eetlust, duizeligheid, benauwdheid en/of hoofdpijn. Vaak piekeren ze constant over de situatie waarin ze zitten en lijken daar maar niet uit te komen.
Wat kun je doen?
Jij bent niet de enige: zeker een kwart van de Nederlandse werknemers voelt zich futloos en kampt met lusteloosheid en vermoeidheid. Het is een signaal van verkeerd energiemanagement. Hoe dat in elkaar steekt, is voor iedereen persoonlijk. Bij jou brandt dit ‘benzinelampje’ ook al een hele tijd. En eigenlijk is het heel simpel.
Je hebt een aantal opties: ga je doorrijden, tanken of naar de garage? Stel jezelf deze vragen:
• Wat gebeurt er als ik zo doorga?
• En wat brengt het mij als ik nu stappen ga zetten?
Leven naar waar jij blij van wordt
Helaas is er geen quick fix tegen lusteloze gevoelens. Vitaliteit wordt niet alleen beïnvloed door voeding, beweging en slaap. Er komt veel meer bij kijken.
Doe jij bijvoorbeeld wel wat jij superleuk vindt? In hoeverre heb je het idee dat jij aan het stuur van je auto zit? Het is toch heel vreemd dat we van tijd tot tijd wel onze auto laten nakijken, maar weinig aandacht besteden aan ons eigen voertuig. Zou niet iedereen van tijd tot tijd zichzelf een APK moeten gunnen?
De essentie is om meer te gaan leven naar waar jij blij van wordt en wat bij jou past, zodat jij je weer fit voelt en ’s avonds nog zin en energie hebt om dingen op te pakken.
Alles draait om balans. Vaak is er sprake van grotere belasting. Je ervaart klachten, waaronder een energietekort, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt. Dit is een goed moment om de keuze te maken: rijd ik door of ga ik tanken en eventueel naar de garage?
Lees ook: Moe? Deze onverwachte energievreters kunnen de oorzaak zijn
Wat geeft energie?
Een eerste tip die ik je mee kan geven, is om voor jezelf inzichtelijk te maken wat jou energie geeft en wat jou energie kost. Zet die twee lijstjes naast elkaar.
Stel jezelf dan de vraag: hoe is mijn balans? Wat valt op? Welke conclusie kan ik hieruit trekken? Kun je iets schrappen wat je energie kost en meer tijd besteden aan wat je energie geeft? Welke eerste stap kun je zetten?
Maak vervolgens een concreet plan en kom in actie om die vicieuze cirkel te doorbreken. Begin met een kleine stap en doe niet alles tegelijk. Betrek ook je omgeving erbij. Op die manier kun je langzaam je energie verhogen. Je bent als het ware aan het tanken.
Voel je je lusteloos en ben je vaak moe? Met de online training Minder moe, meer energie krijg je inzicht in jouw vermoeidheidstriggers, leer je beter ontspannen en vind je terug waar je wél energie van krijgt. Met een aantal effectieve ingrepen laad je je leeglopende batterij weer op en houd je ’m op peil.
Meer lezen over dit thema?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."