De vraag
‘Klaarkomen lukt ineens niet meer’
In mijn huwelijk, recentelijk beëindigd, hadden we weinig seks, maar kwam ik heel makkelijk klaar. Ook masturberen leverde geen probleem op.
Sinds kort heb ik een vriendin. We vrijen heel de nacht, maar ik krijg geen orgasme. Ook tijdens het masturberen duurt het heel lang en vaak lukt het niet. Het lijkt wel of ik geen signaal van mijn hersenen naar mijn penis ontvang. Ik zit met een raadsel.

Het advies
Intimiteitscoach Annika Sauer: ‘Moeite hebben met klaarkomen heeft vaak een mentale oorzaak. Slechts een klein percentage van de mensen dat hiermee kampt, heeft last van een lichamelijk probleem.
Een arts kan er onderzoek naar doen, maar dat is vaak een heel traject. Je kunt beter beginnen met achterhalen of er ergens een geestelijke blokkade zit, waardoor je niet helemaal meer in connectie bent met je eigen lichaam.
Wellicht zit je te veel in je hoofd, of is er iets voorgevallen waardoor er angsten of onzekerheden zijn gaan spelen. Daardoor kan je penis gaan tegenstribbelen. Dat kan een orgasme blokkeren, zonder dat je het doorhebt. Door vervolgens te denken: ik kom moeilijk klaar, en daar op te focussen, wordt het bovendien steeds lastiger, ook bij masturbatie.
Het is belangrijk om weer in contact te komen met je lichaam. Probeer niet met klaarkomen bezig te zijn. Ga ervaren, voelen hoe het voelt, hoe fijn de aanraking is. Doe prettige ervaringen op zonder het doel om klaar te komen. Dan komt dat op een gegeven moment vanzelf weer.’
Psychiater en klinisch seksuoloog Rick Roels: ‘Vaak voelt seks vanzelfsprekend, tot het niet meer vanzelf gaat. Bij vertraagde ejaculatie duurt het (te) lang voor een orgasme komt, of het gebeurt helemaal niet.
Gemiddeld duurt penetratie tot orgasme bij mannen 5,4 minuten. Meer dan 22 minuten kan als problematisch worden beschouwd. Maar: wat als problematisch wordt erváren, verschilt per individu en partner. Jij ervaart het als een probleem, dus is het belangrijk dat serieus te nemen.
Vertraagde ejaculatie kan verschillende oorzaken hebben. Lichamelijke factoren spelen een rol, zoals verminderde gevoeligheid van de penis, hormonale afwijkingen of medicijngebruik, zoals sommige antidepressiva. Maar ook psychologische factoren, zoals stress, angst of masturbatiegewoonten.
Er is in de benadering dan ook geen magische formule – seksualiteit is uniek voor iedereen. Geen vrees, dit is niet het einde van je seksleven. Het kan juist leiden tot een hernieuwde seksualiteitsbeleving.
Laat prestatiedruk los en focus op plezier en intimiteit. Evalueer je gezondheid, slaap, stressniveau en medicatiegebruik. Experimenteer met andere stimulatievormen en observeer je lichaam. Blijft het probleem aanhouden? Een klinisch seksuoloog kan dan helpen.’
Lees ook: 5 mythes over mannen en seks