Ga naar inhoud

De vraag
Ik ben producer bij een groot reclamebedrijf. Na een paar jaar onwaarschijnlijk hard werken heeft mijn werkgever aangegeven dat we dit jaar ook in de weekenden en vakanties tijd moeten vrijhouden voor het bedrijf. We moeten eigenlijk 24/7 beschikbaar zijn. Voor een buitenstaander lijkt het makkelijk om hierop nee te zeggen tegen je baas, maar op de een of andere manier is de bedrijfscultuur zo dat dat geen optie is. Het geeft enorm veel stress, maar nee zeggen op het werk lijkt geen optie.

Het advies
Dat lijkt me niet zozeer een stress-vraag, maar een coaching-kwestie, die met zo weinig informatie moeilijk te beantwoorden is.
Nee zeggen op het werk: wat kun je doen?
Er zijn drie oplossingen voor je: a) de eis van de baas proberen te veranderen b) de balans opmaken en de situatie accepteren of c) je vertrek voorbereiden. Maar eerst en vooral moet je die eis echt helder begrijpen.
Wat dat laatste betreft zitten er twee addertjes in het gras als je schrijft:
1. ‘heeft mijn werkgever aangegeven’. Wat is ‘aangegeven’? Glashelder en concreet gezegd? Met tekst en uitleg waarom? Wanneer? Voor wie? Alleen voor jou? Was het een duidelijke eis of een wens omdat hij geen andere oplossing ziet? Dat moet eerst en vooral duidelijk zijn. Anders bouw je een kaartenhuizsje (en stress) op basis van veronderstellingen zonder te weten wat de vraag precies is en of hij het echt wil, graag wil, absoluut wil?
2, ‘daar nee tegen te zeggen, maar op de een of andere manier is de bedrijfscultuur zo dat dat geen optie is’. ‘De bedrijfscultuur’ is ook weer zo vaag. Heb je het geprobeerd? Ooit geprobeerd? Is er echt niemand die neen durft zeggen tegen je baas? Dat lijkt me sterk. Zo ja: zie laatste paragraaf.
Vraag om opheldering
Het hoeft overigens geen ‘nee’ te zijn, het kan ook een ‘nee, tenzij’ of beter nog een ‘ja als…’ zijn. Neen, heb je, ja kun je krijgen, maar je zal er met hem in elk geval het gesprek over moeten aangaan en dan geldt voor jou ook wat ik Tess schreef: je zal je eerst moeten verplaatsen in de huid van je werkgever. Je zal vooral veel vragen om verduidelijking moeten stellen, zonder defensief te worden, te verwijten of in de aanval te gaan.
Wat betekent 24/7 precies voor hem (misschien iets anders dan hoe jij het interpreteert). Waarom vraagt hij die 24/7 beschikbaarheid? Welk probleem probeert hij daarmee op te lossen? Hij heeft mogelijk een echt probleem, maar koos een ongelukkige of verkeerde oplossing. Misschien ziet hij zelf echt geen andere oplossing, maar waarschijnlijk zijn die er wel. Als je zijn probleem echt begrijpt dan kan je misschien een betere oplossing voor hem bedenken, eventueel door er dan eens creatief over te brainstormen met enkele collega’s.
In sommige beroepen is 24/7 beschikbaarheid niet ongewoon, maar daar moet dan wat tegenover staan, het kan geen 24/365 zijn. Je moet het gevoel hebben dat het een ‘fair deal’ is.
Als je indruk in dit gesprek bevestigd wordt, en blijkt dat hij echt die 24/7 wil zoals jij het interpreteerde, en je je conclusie getoetst hebt bij enkele positief in gesteld collega’s, en je het niet kan veranderen, dan maak je je balans op wat de voor en nadelen zijn van je baan bij die werkgever.
Herstel je persoonlijke stressbalans
Dan zijn er twee manieren om je persoonlijke stressbalans te herstellen:
a) Je accepteert je werk en je werkgever zoals ze zijn, al is het niet ideaal. Een niet ideale situatie waar je echt geen invloed op hebt accepteren, is ook een goede stressmanagementstrategie. Als je het echt accepteert ervaar je minder stress (zie mijn quote van Epictetus in mijn antwoord aan Paula).
b) Ofwel maak je in het geheim (reclame is een klein wereldje) plannen (vooral netwerken!) om een andere werkgever te vinden. Loop eens langs bij enkele headhunters. Vermijdt daar wel negatief te zijn over je huidige baan en baas! Het feit dat je op zoek gaat terwijl je die baan nog hebt is een groot voordeel. Op die manier neem je het roer van je eigen leven weer in eigen handen, wat je een veel beter gevoel zal geven, ook al blijf je voorlopig waar je bent.
Meer lezen over dit thema?
^