Ga naar inhoud

De vraag
Sinds een paar weken heb ik veel contact met een mannelijke collega. Ik geniet erg van onze gesprekken, die niet alleen over werk gaan maar over van alles wat ons bezighoudt. Ik kan veel met hem delen, ook als het even minder gaat in mijn relatie. Nu vraag ik me af: in hoeverre zou ik tegenover mijn vriend transparant moeten zijn over zo’n vriendschap? Ga ik hier een grens over?

Het advies
Relatiecoach Olga Edens: ‘Bij ‘vreemdgaan’ wordt meestal gedacht aan seks met iemand anders. Maar lichamelijke trouw is niet het enige wat een relatie exclusief maakt: een relatie bestaat uit lichamelijke én emotionele verbondenheid. Verwarrend is dat afspraken over wat je wel en niet deelt met een ander op lichamelijk gebied vaak duidelijker zijn dan op emotioneel gebied.
Mogelijke signalen van emotioneel vreemdgaan:
• Je deelt gedachten en gevoelens liever met die ander dan met je eigen partner.
• Die ander is meer in je gedachten dan andere mannen met wie je een vriendschappelijke connectie hebt.
• Er is een – al dan niet vriendschappelijke – fysieke aantrekkingskracht.
• Je vergelijkt je partner en die ander met elkaar, waarbij de ander er positief uitspringt.
• Je doet stiekem. Je verzwijgt informatie omdat je ergens wel weet dat je partner die niet prettig zou vinden om te horen.
• Als je alleen bent met die ander, zou je de gedachte dat je partner zou meekijken of bij jullie zou aanschuiven ongemakkelijk vinden.
Hoe nu verder?
Een contact is niet onschuldig omdat er ‘niets gebeurt’. De kans dat er later wél iets gebeurt, wordt groter naarmate de vriendschap langer duurt. Bovendien krijgt iemand anders aandacht van jou die anders naar je partner was gegaan.
‘Een contact is niet onschuldig omdat er ‘niets gebeurt’’
Stel jezelf de vraag wat het contact met die ander je concreet oplevert en hoe je je daarbij voelt. Onderzoek vervolgens of je antwoord op de vraag bij punt 2 aansluit bij a) een onzekerheid of behoefte in jezelf of b) bij een gemis in je relatie.
Wat kun je doen?
• Komt het contact voort uit een onzekerheid of behoefte in jezelf? Bespreek de vriendschap niet met je partner. De kans dat de situatie als bedreigender wordt opgevat dan die in werkelijkheid is, is groot. Mogelijk is het voldoende relativering dat je weet waar je belangstelling vandaan komt en kun je daardoor emotioneel afstand nemen. Lukt dat niet: haal jezelf uit de situatie door het contact met de ander te verbreken.
• Komt het contact voort uit een gemis in je relatie? Ga in gesprek met je partner. Of je het contact met die ander benoemt, is aan jou. Als je dat moeilijk vindt, kan een coach je helpen voorbereiden. Leg je partner eerlijk voor waaraan je behoefte hebt en wat je veranderd wilt zien.
Neem afstand van die andere partij. Je focus is het herstel van je relatie. Verwarrende gevoelens, de ander die misschien aan je trekt of een ‘escape’ aan het randje van je gedachten helpen daar niet bij. Voel je niet schuldig omdat je die band met een ander hebt gevoeld. Zie het als een eye-opener. Grote kans dat jullie hierdoor dichter bij elkaar komen.
Lees ook: Emotionele ontrouw: kun je vreemdgaan zonder de ander aan te raken?
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."