Mijn dochter van 25 woont nog thuis, hoe stimuleer ik haar om uit te vliegen?

De vraag
Onze dochter is 25, zit in de masterfase van haar studie en woont nog thuis. Het lukt niet om een betaalbare woning te vinden. Met anderen samenwonen en de huur delen, wil ze niet. Haar vader en ik hebben het niet zo breed dat we haar woonruimte kunnen financieren. Het is gezellig dat ze er nog is, maar het lijkt me ook goed voor haar om uit te vliegen. Hoe kan ik haar stimuleren zonder haar het gevoel te geven dat ze niet meer welkom is?

Het advies
Gezins- en relatiecoach Martine Reineke: ‘Een herkenbaar dilemma. Dit is voor de dynamiek thuis best lastig: het kind is in wezen te ‘groot’ voor het nest en is toe aan de volgende stap. Begin met begrip en behoefte afstemmen. Erken dat het nu lastig is om iets betaalbaars te vinden en dat uit huis gaan meer is dan een praktische beslissing: het is ook een emotionele stap. Vraag wat haar tegenhoudt in het samenwonen en wat ze daarin nodig heeft.
Onderzoek samen eventuele tussenstappen: onderhuur of een tijdelijke woning kan helpen om ervaring op te doen met zelfstandig wonen. Ze kan dan bijvoorbeeld in het weekend thuiskomen.
Wees open over jullie eigen grenzen, het financiële plaatje, maar benadruk tegelijk dat ze altijd welkom is. Zo blijft de boodschap helder én liefdevol: we gunnen je je eigen plek en staan achter je als je die stap zet.’
Coach voor jongeren en professionals Renata Boston: ‘Belangrijk is om dit te zien als een gezamenlijk toekomstproject, niet als een teken dat ze moet vertrekken. Voer een open gesprek over haar wensen en visie op zelfstandig wonen. Vraag wat ze belangrijk vindt in een woning en op welke termijn ze zichzelf uit huis ziet gaan.
Bespreek ook welke drempels ze ervaart en hoe jullie of anderen kunnen helpen die te verlagen. En breng samen de financiële realiteit in kaart: wat is haar huidige inkomen, wat kost zelfstandig wonen, en welke mogelijkheden zijn er?
Laat haar ook stilstaan bij het positieve gevoel dat zelfstandigheid kan geven. Maak vervolgens samen een toekomstplan met concrete, haalbare acties en een tijdlijn.
Jullie kunnen haar ondersteunen door mee te gaan naar bijeenkomsten over jongeren en wonen in jullie gemeente. Zo blijven jullie betrokken en goed geïnformeerd, terwijl het gesprek positief en toekomstgericht blijft. Niet als een ‘wegwezen’-gesprek, maar als een gezamenlijk groeiproces.’
Lees ook: Twee derde van de ouders heeft een favoriet kind (en het minst favoriete kind lijdt daaronder)