De vraag

Hoe pak ik een stiekeme beller/mailer aan

Beste Ulrike,
Wat kan ik doen met een medewerker die teveel telefoneert en e-mailt met partner?

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

 

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

Het advies

Beste Suzanne,
Een beetje merkwaardig gedrag wat je medewerkster vertoont, vindt je niet?
Alles op de werkvloer ter plekke doorspreken – ik zou in allereerste plaats zeer benieuwd zijn wat daar achter zit. Onzekerheid? Stress? Gepest worden? Een conflict met een collega? Roddelverslaving? Een zieke man thuis? Doorgeven van werkresultaten?

Maar dit is niet de eerste stap. Jij bent teamleider, dus jij staat voor de organisatie. Jij moet ander gedrag afdwingen (dus niet verzoeken om te stoppen…) – niet op persoonlijke titel maar als leidinggevende. Ga verhelderen met jouw eigen baas en met P&O wat eigenlijk het bedrijfsbeleid en de regels rondom dit gedrag zijn en welke stappen volgen als men zich niet aan de regels houdt. Bespreek met hun welke weg jullie als bedrijf in dit geval inslaan.

Nodig de medewerkster dan uit voor een gesprek. Als al meerdere gesprekken geweest zijn, vraag dan je eigen leidinggevende/directie of P&O bij. Maak haar duidelijk dat dit gedrag niet getolereerd wordt en wat de consequenties ervan zijn als zij dit wel blijft doen: dossier opbouwen, slechte beoordeling etc. Dus jullie stellen de regels en maken helder wat er gebeurt als zij zich niet aan de regels houdt. En uiteraard deze consequenties ook toepassen….

Vervolgens zou ik – ook in het gesprek – wel op zoek gaan naar de achtergronden. Als een probleem dit gedrag veroorzaakt kun je ook samen met de medewerkster kijken naar een oplossing. Bijvoorbeeld: als iemand gepest wordt en thuis gaat uithuilen dan stopt dat gedrag pas als jullie dat probleem aanpakken. Of als iemand erg onzeker is en bij een partner bevestiging zoekt, dan helpt coaching, mentoring of training. Let op, jij bent niet in alle gevallen verantwoordelijk voor de oplossing! Jij handelt vanuit bedrijfsbelang.

Maar als er geen goede reden is – dan blijft regels stellen en consequenties toepassen het meest belangrijk.
Succes!

Groeten van Ulrike

Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Deel dit artikel:
27 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 20 april 2020

Lees ook deze artikelen

Hoopvolle woorden: zo krijg je mensen mee als je iets van ze wil
Kort

Hoopvolle woorden: zo krijg je mensen mee als je iets van ze wil

Hoe krijg je mensen mee als je iets van ze wil? Deze 3 woorden blijken te helpen…
Zó creëer je een kledingkast die bij je past
Branded content

Zó creëer je een kledingkast die bij je past

‘Oh, die blouse met bloemen.’ Je zag ‘m hangen, en was meteen verkocht. Inmiddels hangt hij nog steeds in je kast, nooit ged...
Voor deze dingen kun je ChatGPT beter vermijden (vertrouw liever op je eigen brein)
Artikel

Voor deze dingen kun je ChatGPT beter vermijden (vertrouw liever op je eigen brein)

Superhandig, AI. Bijvoorbeeld om even de belangrijkste bevindingen uit een onderzoek te halen of om een essay te schijven – zou ...
Voor deze dingen kun je ChatGPT beter vermijden (vertrouw liever op je eigen brein)
Artikel

Voor deze dingen kun je ChatGPT beter vermijden (vertrouw liever op je eigen brein)

Superhandig, AI. Bijvoorbeeld om even de belangrijkste bevindingen uit een onderzoek te halen of om een essay te schijven – zou ...
Pas op: gewetensvolle lieverd
Kort

Pas op: gewetensvolle lieverd

Hoed je voor aardige, consciëntieuze lieden. Juist zij kunnen het wreedst worden – omdat ze zo graag gehoorzaam zijn. Dat stell...
Roddelen op het werk
Artikel

Roddelen op het werk

Roddelen op het werk is behalve een leuke en sappige bezigheid ook nog nuttig. Zowel voor de werknemers als voor de organisatie. T...
Leidinggeven voor beginners
Artikel

Leidinggeven voor beginners

Iedereen is wel eens manager – of je nu een stagiair aanneemt of een complete verbouwing begeleidt. Leidinggeven in alledaagse s...
Het introductieprogramma: een goed begin is het halve werk
Kort

Het introductieprogramma: een goed begin is het halve werk

Introductieprogramma's voor nieuwe werknemers verschillen enorm. In sommige IT-bedrijven kan de nieuwkomer al na een uur aan het w...
De baas is nooit tevreden
Artikel

De baas is nooit tevreden

Functioneringsgesprekken, voortgangcontroles, feedback-sessies: hoe je het ook noemt, de meeste mensen krijgen er in hun werkend l...
Hufter alarm
Artikel

Hufter alarm

Respectloos gedrag op de werkvloer wordt veel te vaak getolereerd, vindt professor Robert Sutton. Tijd om hufterige figuren op hun...
7445