De vraag

Hoe pak ik een stiekeme beller/mailer aan

Beste Ulrike,
Wat kan ik doen met een medewerker die teveel telefoneert en e-mailt met partner?

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

 

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

Het advies

Beste Suzanne,
Een beetje merkwaardig gedrag wat je medewerkster vertoont, vindt je niet?
Alles op de werkvloer ter plekke doorspreken – ik zou in allereerste plaats zeer benieuwd zijn wat daar achter zit. Onzekerheid? Stress? Gepest worden? Een conflict met een collega? Roddelverslaving? Een zieke man thuis? Doorgeven van werkresultaten?

Maar dit is niet de eerste stap. Jij bent teamleider, dus jij staat voor de organisatie. Jij moet ander gedrag afdwingen (dus niet verzoeken om te stoppen…) – niet op persoonlijke titel maar als leidinggevende. Ga verhelderen met jouw eigen baas en met P&O wat eigenlijk het bedrijfsbeleid en de regels rondom dit gedrag zijn en welke stappen volgen als men zich niet aan de regels houdt. Bespreek met hun welke weg jullie als bedrijf in dit geval inslaan.

Nodig de medewerkster dan uit voor een gesprek. Als al meerdere gesprekken geweest zijn, vraag dan je eigen leidinggevende/directie of P&O bij. Maak haar duidelijk dat dit gedrag niet getolereerd wordt en wat de consequenties ervan zijn als zij dit wel blijft doen: dossier opbouwen, slechte beoordeling etc. Dus jullie stellen de regels en maken helder wat er gebeurt als zij zich niet aan de regels houdt. En uiteraard deze consequenties ook toepassen….

Vervolgens zou ik – ook in het gesprek – wel op zoek gaan naar de achtergronden. Als een probleem dit gedrag veroorzaakt kun je ook samen met de medewerkster kijken naar een oplossing. Bijvoorbeeld: als iemand gepest wordt en thuis gaat uithuilen dan stopt dat gedrag pas als jullie dat probleem aanpakken. Of als iemand erg onzeker is en bij een partner bevestiging zoekt, dan helpt coaching, mentoring of training. Let op, jij bent niet in alle gevallen verantwoordelijk voor de oplossing! Jij handelt vanuit bedrijfsbelang.

Maar als er geen goede reden is – dan blijft regels stellen en consequenties toepassen het meest belangrijk.
Succes!

Groeten van Ulrike

Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Deel dit artikel:
27 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 20 april 2020

Lees ook deze artikelen

Managers vinden zichzelf te goed (en nemen verkeerde beslissingen)
Kort

Managers vinden zichzelf te goed (en nemen verkeerde beslissingen)

Managers overschatten zichzelf als leidinggevende. Ze hebben een positiever beeld van zichzelf dan hun medewerkers van hen hebben.
Kinderverdriet: zo kun je het beste troosten
Branded content

Kinderverdriet: zo kun je het beste troosten

Groter worden gaat met vallen en opstaan. Dus ja, daar hoort ook af en toe een geschaafde knie én een traan bij. Een ‘kusje ero...
Nieuwe gewoonte aanleren? Zo lang duurt het écht volgens de wetenschap
Artikel

Nieuwe gewoonte aanleren? Zo lang duurt het écht volgens de wetenschap

Volgens de 21-dagenregel zou het slechts 21 dagen duren om een nieuwe gewoonte aan te leren. Maar klopt dat eigenlijk wel? Dit is ...
Nieuwe gewoonte aanleren? Zo lang duurt het écht volgens de wetenschap
Artikel

Nieuwe gewoonte aanleren? Zo lang duurt het écht volgens de wetenschap

Volgens de 21-dagenregel zou het slechts 21 dagen duren om een nieuwe gewoonte aan te leren. Maar klopt dat eigenlijk wel? Dit is ...
Moet je wel manager willen worden?
Artikel

Moet je wel manager willen worden?

Promotie maken is aantrekkelijk, maar veel nieuwe managers valt het tegen aan de top. Vijf vragen die u zichzelf zou moeten stelle...
Lieve baas voorkomt burn-out
Kort

Lieve baas voorkomt burn-out

werk & loopbaan Vaak wordt gedacht dat de hoeveelheid werk de grote veroorzaker van burn-out is, maar volgens de Vlaamse onder...
Zo doet uw baas wat ú wilt
Artikel

Zo doet uw baas wat ú wilt

Lukt het niet uw plannen erdoor te krijgen, of heeft u genoeg van kritiek op uw werk? Analyseer uw baas, leer zijn taal spreken en...
Kritiek ontvangen is moeilijk
Kort

Kritiek ontvangen is moeilijk

Het is nooit leuk om kritiek te krijgen en helemaal niet als de opmerkingen van je baas komen.
Het introductieprogramma: een goed begin is het halve werk
Kort

Het introductieprogramma: een goed begin is het halve werk

Introductieprogramma's voor nieuwe werknemers verschillen enorm. In sommige IT-bedrijven kan de nieuwkomer al na een uur aan het w...
De knikkers of het spel
Artikel

De knikkers of het spel

Wiens mening weegt zwaarder? Degene die het meest van het onderwerp weet of degene die beslist wat er gaat gebeuren? Sommigen gaan...
7445